Emotionele componenten met zakelijke behoeften in evenwicht brengen binnen familiebedrijven. Het belang van het 3 -cirkelmodel van het familiebedrijf.
Hoe leidt je als ondernemer je bedrijf in een wereld waar veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, waar je dagelijks geconfronteerd wordt met de uitdaging om flexibel te zijn zonder de lange termijn visie uit het oog te verliezen, je focus op de strategie te behouden, jouw werknemers gemotiveerd en geëngageerd te houden, en waar je tegelijkertijd een gezonde balans tussen werk en privé probeert te behouden?
Met hun sterke persoonlijke banden en langdurige loyaliteit vormen familiebedrijven de ruggengraat van onze economie. Toch zijn ze ook bijzonder kwetsbaar voor interne spanningen en conflicten die, als ze niet goed worden beheerd, kunnen leiden tot een toxische werkomgeving.
Als oprichter van Integrid ben ik verheugd om meer inspirerende boeken van mijn boekenplank met je te delen. Laten we samen verder kijken naar het vervolg van de boeken die mijn ondernemersgeest hebben gevormd.
Mijn boekenplank herbergt een schat aan kennis en inspiratie uit diverse bronnen. Laten we een duik nemen in deze verzameling en ontdekken welke boeken mijn ondernemersgeest hebben gevormd. Hier bekijk ik alvast 5 boeken uit mijn collectie.
De overdracht van een familiebedrijf is zowel een rationeel als emotioneel proces waarbij verschillende stappen dienen doorlopen te worden. Indien niet tijdig en goed voorbereid kan het overdrachtsproces overladen worden met emoties, die een vlotte overdracht mogelijks kunnen belemmeren.
Het lijkt niet altijd zo, echter er zijn veel meer crisissen dan men soms denkt. Als je nog maar de laatste 35 jaar neemt, zie je dat er wel elk jaar of alle paar jaren er zich een crisis voordoet, waarbij burgers en ondernemers (dikwijls door de berichtgeving van de mediakanalen) de stuipen op het lijf worden gejaagd.
De levensloop van de meeste ondernemingen, en zo ook die van jou, verloopt in herkenbare fases. Zo bereik je op een gegeven moment bijvoorbeeld de volwassenheidsfase, die gekenmerkt wordt door een lichte vertraging in je processen en een prominent gevoel van veiligheid. Je hebt met je bedrijf een solide marktaandeel verworven, waarna dit kernproduct of deze kernservice wat we een ‘cashcow’ noemen wordt. Klinkt veelbelovend!
Startende ondernemers beginnen meestal vanuit een gezonde, bewonderenswaardige dosis passie en durf. Ze bedenken een nieuw product of een innovatieve dienstverlening en zijn er rotsvast van overtuigd dat dit hun onderneming en henzelf succes zal opleveren.
Topresultaten boeken op alle gebied met je familiebedrijf? Bij INTEGRID stomen wij jou klaar voor iedere levensfase van je onderneming en bereiden we de noodzakelijke stappen actief met jou voor. Vandaag vertellen we je dan ook meer over de groeicurve die wij hanteren om jou in de goede richting te sturen.
Pater Damiaanlaan 37
2240 Zandhoven
info@integrid.be
+32 475 55 21 91
BE 0460.773.358