Startende ondernemers beginnen meestal vanuit een gezonde, bewonderenswaardige dosis passie en durf. Ze bedenken een nieuw product of een innovatieve dienstverlening en zijn er rotsvast van overtuigd dat dit hun onderneming en henzelf succes zal opleveren.
Het is in deze fase dat een jonge leider de eerste stimulerende prikkels en uitdagingen van het ondernemerschap leert kennen. Hij of zij ervaart de kick van de eerste deals, de aanhoudende motivatie en tonnen energie als gevolg van de positieve feedback van klanten.
Wanneer ook de eerste opbrengsten binnenstromen bevestigt dit alleen maar het instinct van de zaakvoerder in kwestie, en wakkert het de goesting om te ondernemen aan. Hard werken en niet opgeven: dat typeert de jonge, startende ondernemer.
Hij of zij heeft, tijdens de voorbereiding van de opstart, immers vooral aan het bedrijf gewerkt: concepten bedenken, strategieën uitstippelen, een business-, financieel- en marketingplan uitwerken, het bekomen van financiering, het bepalen van de juiste locatie, … the list goes on!
Eens opgestart, zal deze ondernemer de eerstvolgende periode vooral binnen zijn bedrijf werken. Een interessante leerperiode, waarin men tijdig kan bijsturen. Toch schuilt er een addertje onder het gras, want té veel tijd doorbrengen in je zaak kan je ook zuur opbreken.
Wat is hier immers de oorzaak van? Durf je geen nee zeggen tegen vragen van (potentiële) klanten of voel je de druk van het financieel engagement dat je bent aangegaan? Het ene is dikwijls gekoppeld aan het andere.
Vragen van geïnteresseerden kunnen immers interessant zijn voor je bedrijf, maar kunnen evenzeer de focus wegleiden van jouw strategische doelstelling. Denk maar aan eenmalige opportuniteiten, die je op korte termijn omzetstijging geven maar ook tijd en energie kosten. Tijd en energie die je niet meer kunt besteden aan de verdere uitbouw van je core business.
Als ondernemer let je er dus best op dat je niet voor de kortetermijnwinst kiest, en daardoor belandt in het zogenaamde ‘Penny wise, pound foolish’. Het gevaar schuilt er namelijk in dat je, omwille van de financiële druk die je jezelf oplegt, tegelijkertijd te veel richtingen uitgaat.
Dagelijks 12 tot 14 uur hard werken, soms 6 dagen per week, en professioneel geen vooruitgang maken? Daardoor ook op relationeel of privévlak uit balans geraken? Het is voor niemand een aanrader. Ja, je creëert omzet, maar ben je je wel bewust van de échte kost en bottom line van je onderneming?
Je brengt je bedrijf met andere woorden in gevaar en bemoeilijkt je overstap naar de volgende levenscyclus, ook wel je groeifase genoemd. En dus moet er ingegrepen worden. Wij raden je aan je strategie te evalueren en je te focussen op het volbrengen van de essentiële zaken.
Dit betekent keuzes maken en nee zeggen tegen opdrachten die niet bijdragen aan de doelen van je bedrijf. Daarvoor reiken wij je bij Integrid handvaten aan, zodat jij als zaakvoerder je onderneming in de juiste richting doet evolueren. Wil je de levensvatbaarheid van je zaak vergroten en klaargestoomd worden voor de volgende levenscyclus? Aarzel niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.